Santander anmeldelse

Santander Consumer Bank er en bank som tilbyr mange forskjellige tjenester. Som en av de største bankene i Norge har de kunder innenfor alle målgrupper og kan tilby lån i forskjellig størrelse til de fleste. I denne anmeldelsen skal vi gå gjennom hva de tilbyr og hva du kan forvente deg dersom du blir kunde.

3
Kundeservice
3
Behandlingstid
4
Pris
4
Ekstra fordeler
5
Brukeropplevelse
5

Om Santander Consumer Bank

Santander er godt etablert i norden med over 1400 ansatte i Norge, Danmark, Finland og Sverige, som en del av det internasjonale konsernet Banco Santander. Konsernet har over 144 millioner kunder over hele verden.

Hos Santander kan du finne lån til de fleste behov i varierte størrelser og betingelser deretter. Du kan for eksempel låne penger med egne lån for bil, båt, MC eller andre fritidskjøretøy. Det er også mulig å få lån til leasing eller næring. Hvilke betingelser du kan vil i hovedsak bestemmes av din kredittscore. 

Som en bank tilbyr også Santander en rekke andre tjenester som kredittkort, sparing og forsikring. Derfor får du her muligheten til et mer fulldekkende kundeforhold dersom du ønsker å låne penger. Om du ønsker å vite hvilke betingelser du kan få så kan du søke om lån helt uforpliktet og uten kostnader.

Oppsummering av anmeldelsen

I denne anmeldelsen går vi gjennom alt det du trenger å vite om Santander Consumer Bank. Dette gjelder da hvor bra deres kundeservice er i forhold til tilgjengelighet, svartid og hvor behjelpelig de er. Hvilke betingelser man får på lån og priser generelt. Hvordan oppleves Santander i sin helhet som en kunde hos de. Hvor raskt forespørsler blir behandlet og hvor raskt man kan få innfridd lån. I tillegg ser vi også på hvilke andre fordeler man får som kunde.


Kundeservice

Santander sin kundeservice har begrensede åpningstider alle hverdager dersom man er eksisterende kunde, men utvidede åpningstider inkludert lørdager dersom man ønsker å bli ny kunde. De foretrekker kontakt via telefon, men har også kontaktskjema for e-post og en chat gjennom deres hjemmesider.


Pris

Du kan gjennom Santander få mange forskjellige typer lån hvor du også vil få forskjellige priser. Dersom man har en god kreditt score kan man potensielt få ganske gode renter. Ønsker man et kortsiktig mindre lån er Santander Red en potensielt god løsning. Ingen etableringsgebyr, månedsgebyr og en lav kredittkort rente.


Brukeropplevelse

Den generelle brukeropplevelsen hos Santander har vært veldig god. Informasjon er lett tilgjengelig gjennom deres nettsider og man kan enkelt søke om lån både på nett og via telefon. Det at man kan samle forskjellig tjenester i en nettbank er også en stor bonus for denne opplevelsen. 


Behandlingstid

Hvor lang tid man må vente for å få innvilget et eventuelt lån kan variere noe. Normalt vil alle mindre lån bli innvilget raskt og effektiv. For større lån kan man oppleve variert behandlingstid basert på hvilke forutsetninger man har. Dette baseres normalt på din kredittscore.


Ekstra fordeler

Hos Santander får man en rekke ekstra fordeler. Man kan velge mellom 3 forskjellige typer kredittkort, hvor man samtidig får tilgang til et eget fordelsprogram og mer. Man kan også opprette en handlekonto for å kunne utsette betalinger eller kjøpe på avbetaling. De har også forsikring med gode betingelser.


Santander Lånekalkulator
30 000 kr 400 000 kr
12 måneder 60 måneder
8.6 % 19.4 %

Månedlig betaling

Totale kostnader

Tilbakebetaling


Santander Consumer Bank lån

Santander

Lånebeløp 30 000 – 400 000 kr
Varighet 12 – 60 måneder
Rente 7.9 – 17.9 %
Effektiv rente 8.6 – 19.4 %
Alder 23 år
Årlig inntekt 200 000 kr

Fordeler

  • Mange forskjellige typer lån
  • Egen nettbank

Ulemper

  • Begrenset kundeservice
  • Krav kan begrense muligheter

Kundeservice

Normalt ønsker man et kundeforhold hvor alt går på skinner og man aldri har behov for å snakke med kundeservice, men når man først trenger hjelp så kan en god kundeservice gi deg den tryggheten du trenger. Santander har generelt gode åpningstider på ukedager så tilgjengeligheten er relativt bra. Deres foretrukne kanal for kontakt er via telefon så det er anbefalt å kontakte de der, men de har også et kontaktskjema og chat.

Åpningstidene du ser under gjelder altså for kundeservice, men dersom du ønsker å ta kontakt for å opprette kredittkort eller ta opp lån så kan du kontakte de 08:00 til 21:00 i ukedager og 09:00 til 16:00 på lørdager. Fra vår erfaring er det da enda lettere å heller søke via deres skjema på nett.

Dersom du ønsker å ta kontakt skriftlig så er det lurest å gjøre det gjennom deres kontaktskjema hvor du først velger hva henvendelsen gjelder. Dette gjør prosessen mer effektiv siden henvendelsen kommer til riktig instans raskere.

Selskapsinformasjon

SelskapSantander Consumer Bank
AdresseStrandveien 18, Postboks 177, 1325 Lysaker
E-postsparing@santander.no
Telefonnummer(+47) 21 08 30 00

Åpningstider

Mandag09:00 – 16:00
Tirsdag09:00 – 16:00
Onsdag09:00 – 16:00
Torsdag09:00 – 16:00
Fredag09:00 – 16:00
Lørdag
Søndag

Pris

Når man først skal søke om lån så er det helt klart at prisen er det som er viktigst. For man vil jo ikke betale mer enn det man må. Det skal lite til i en rentesats for å gjøre store forskjeller i løpet av en hel nedbetalingsperiode. Derfor er dette noe du bør holde øynene opp for.

Generelt kommer Santander godt ut i forhold til hvilke priser man kan potensielt få. Spesielt får du gode betingelser dersom man har høyest mulig sum og med lengst mulig nedbetalingsperiode. Dette er logisk da det vil også være mer gunstig for banken. Derfor er det viktig at du ser på de helhetlige kostnadene i form av effektiv renter før du bestemmer deg for å lån.

Dersom du ønsker en form for smålån så har Santander forskjellige typer de fleste behov. Når du søker om lån er det lurt å være bevisst på ekstrautgifter som månedsgebyrer og etableringsgebyr fort kan bli en større del av de totale kostnadene.


Krav for lån fra Santander Consumer Bank

  • Må ha fylt 20 år
  • Har ingen betalingsanmerkninger
  • Er bosatt i Norge
  • At man har en inntekt på minst 200.000 kr i året
  • Har enten fast arbeid, er pensjonert eller trygdet, eller har vært selvstendig i minst 3 år

Brukeropplevelse

Når vi ser på brukeropplevelsen hos en långiver så snakker vi om hvordan man opplever de forskjellige prosessene og kundeforholdet gjennom sin løpetid. Dette inkluderer også andre punkter her som kundeservice, behandlingstid og andre fordeler. Ellers har vi sett på hele løpet man kan gå gjennom som en kunde og hvordan vi har opplevd det.

Dersom man ønsker et lån må man først undersøke hvilke muligheter man har. Hos Santander er det meste av nødvendig informasjon relativt lett tilgjengelig og man har mulighet til å enkelt få informasjon om de forskjellige lånene man kan få og de potensielle betingelsene. 

Videre kommer man til søknadsprosessen. Her kan man trykke videre fra det lånet man ønsker hvor man må fylle ut forskjellig informasjon i 4 trinn. Vi opplevde dette som intuitivt og enkelt. Ellers kan man også søke via telefon med ganske gode åpningstider.

Ellers har det vært greit å finne fram til svar på eventuelle spørsmål fra deres kundeservice eller gjennom deres ofte stilte spørsmål på hjemmesiden. Det er også relativt enkelt å avslutte et kundeforhold. Derfor har vi ingenting å klage på når det kommer til brukeropplevelse.


Behandlingstid

Med dagens teknologi har behandlingstider generelt blitt mye mer effektive, men dersom man man trenger penger akutt så kan det fortsatt tære på tålmodigheten. Det er viktig å vite at man aldri har noen garantier for hvor raskt noen vil gå igjennom da det er mange faktorer som spiller inn. 

Om man kun trenger et mindre forbrukslån så blir det normalt innvilget ganske raskt, med forbehold at man ikke har noen heftelser. Det er også mulig å få større lån innvilget raskt, men her kan det hende at de trenger noe mer tid basert på lånesum, formål med lånet og dine forutsetninger. Har man en veldig god kredittscore så vil det normalt gjøre prosessen i slike tilfeller raskere.

Dersom du trenger lån refinansiering vil det også kunne variere noe i forhold til behandlingstid. Om du ønsker å refinansiere flere smålån under et samlelån så må de gå gjennom dette før de tar en avgjørelse. Uansett hvilke type lån du trenger så lønner det seg at du søker først, siden dette kan gjøres helt gratis og uforplikte. Det vil gi det et bedre perspektiv på hva du kan forvente deg i forhold til behandlingstid dersom du trenger penger til noe i fremtiden. 


Ekstra fordeler

Når man ser på en långiver kan det ofte lønne seg å se på helheten av hva man kan få som en kunde. Hos Santander kan man i tillegg til å få innvilget forskjellige lånetyper dra nytte av mange andre fordeler. Dette kommer av at Santander er en global og velutviklet bank som derfor kan gi deg god betingelser på en rekke tjenester.

Santander tilbyr 3 forskjellige kredittkort med forskjellige betingelser. Disse har da altså forskjellig renter, gebyrer og fordeler. Alle kortene har inntil 50 dagers rentefri betalingsutsettelse, tilgang til Santanders fordelsprogram, nettbank og mer. Disse kortene er som følger:

  • Gebyrfri Visa
  • Santander Red
  • Flexi Visa

Et annet alternativ til kredittkort er handlekonto eller byggekonto. Hvor du kan få mulighete til å dele opp eller utsette betalinger for kjøp. Hvor du for eksempel kan enklere kjøpe en ny TV eller møbler med handlekonto, mens med en byggekonto kan du få tilsvarende for bygging eller oppussing.

Du vil også ha mulighet til å opprette forskjellige typer sparekontoer og forsikringer. Alle disse fordelene i tillegg til dine eventuelle lån kan du få oversikt over gjennom en egen nettbank. Dette bidrar til at man kan ha mye bedre kontroll over sin økonomi og hvilke avtaler man har dersom man samler alt på en plass.


Slik kan man se om man har gode betingelser

Når man ønsker et lån er som regel hvilke betingelser man får noe av det viktigste. Og med så mange långivere der ute så kan tilbudene du får variere ganske drastisk. Disse långiverne har ofte litt forskjellig forutsetninger og marginer de baserer seg på, men på grunn av stiv konkurranse ender også mange med relativt like betingelser.

Det som normalt vil bestemme mest for hvilke betingelser du vil få er din kredittscore. Dette kommer fram gjennom en kredittsjekk som er lovpålagt å gjennomføres i Norge når man søker om lån. Jo høyere denne scoren er jo bedre. Så om du har 100 av 1 til 100 så vet du at det baseres på det beste grunnlaget. Da er det bare å søke hos flest mulig långivere for sammenligning av hva de kan tilby. Du må samtidig sørge for at du ser på den effektive renten og de totale kostnadene for lånet.

Dersom du har eksisterende gjeld så bør du vurdere refinansiering jevnlig nok dersom det er mulig at du kan få bedre betingelser enn det du allerede har. For det er store muligheter for at du kan spare penger på dette.


Konklusjon

Santander Consumer Bank er en godt etablert bank med en massive kundemasse på tvers av hele verden. Dette bidrar til at de kan tilby tjenester og produkter som kanskje ikke alle andre kan. Dersom man ser etter mer enn bare lån i sitt kundeforhold så har man mye å hente her. Om man kun er ute etter lån trenger man heldigvis ikke å forholde seg til alt dette om man ikke vil.

Hvilke betingelser man kan få vil variere ganske drastisk basert på hvilken kredittscore man har og hva slags lån man søker om. Hvor jo høyere lånesum og hvor større lån man søker om, hvor jo bedre rente vil man normalt få.

Alt i alt er dette en bank som kan dekke de flestes behov enten om man trenger mindre eller større lån. Om man ønsker kredittkort, sparekonto og forsikring så får du også det her. Hvilke betingelser man får er vanskelig å si på forhånd derfor anbefaler vi at du søker helt uforpliktet.

Matchbanker > Låne penger > Santander anmeldelse

Siste nytt