Nordea anmeldelse

Med over 10 millioner kunder er Nordea en av nordens største banker. De tilbyr forskjellige tjenester for både privat og bedrift, hvor de har et fokus på bærekraft. I denne anmeldelsen skal vi i hovedsak se på hva slags lån du kan få og hvilke betingelser du kan forvente deg. Vi vil også se på de andre tjenestene de har, samt nødvendig informasjon. 

3.8
Rating
Vurdert av Matchbanker
Kundeservice
3
Pris
4
Brukeropplevelse
3
Behandlingstid
4
Ekstra fordeler
5

Om Nordea

Nordea er en bank som tilbyr det meste av tjenester innenfor både bank og finans. Det vil si at du i tillegg til vanlige banktjenester som lån og sparing også kan få hjelp med investering og håndtering av økonomi. De er en av de få bankene i Europa med AA-rating og har blitt kåret til beste Private Banking i Norge 5 år på rad gjennom Global Finance.
Hos Nordea kan du få lån for de fleste behov. Du kan få smålån raskt og enkelt eller du kan få større lån også. Her vil du få betingelser basert på hva slag lån du ønsker og hvilke forutsetninger du har. Løpetid for forbrukslån er på 1 til 5 år, men om man ønsker å refinansiere eksisterende gjeld så kan man få opptil 15 år løpetid.

Oppsummering av anmeldelsen

Når man skal søke om lån er det mye å forholde seg til og mange långivere å velge mellom. Derfor ønsker vi å gjøre det lettere for deg å ta en avgjørelse. Vi mener det er viktig med hvilken hjelpe man får og hvordan kundeforholdet oppleves generelt, hvilke priser og betingelser man kan forvente seg, hvor effektive de er og hvilke andre fordeler kan man dra nytte av. Her får du en oppsummering av disse.


Kundeservice

Nordea har gode åpningstider hver dag på sin kundeservice. Her kan du ta kontakt på telefon, chat eller gjennom kontaktskjema. De har en del å hente i forhold til ventetid og visse typer henvendelser.


Pris

Hos Nordea har man mulighet for å få gode betingelser. Som hos de fleste långivere så blir dette bestemt av din kredittscore som gjennomføres når du søker om å låne penger. Dette kan du gjøre helt uforpliktet og kostnadsfritt.


Brukeropplevelse

Nordea kan være en god bank for de som ønsker en heldekkende bank med flere tjenester. Det meste av informasjon er lett tilgjengelig og søknadsprosessen er enkel. De har litt å hente på deres kundeservice og en historie med en del tekniske utfordringer.


Behandlingstid

Om man trenger penger raskt så kan Nordea være et godt alternativ. Det er fortsatt lurt å være bevisst på at du aldri har noen garanti for raskt lån blir innfridd og penger tilgjengelig. Vi anbefaler at du har is i magen og sørger for å innhente de tilbudene man kan.


Ekstra fordeler

Som kunde hos Nordea så har man flere tjenester man kan dra nytte av. I tillegg forskjellige lån, sparekonto, forsikring og vanlige banktjenester så kan man også få hjelp med investering og finans. Dette kan lønne seg for de som har litt å hente der.


Nordea lån

Lånesum:10.000 – 500.000 kr.
Løpetid for lån:12 – 180 måneder
Rentesats:6,99 – 21,40 %

Fordeler

  • Muligheter for gode betingelser
  • Kan bistå med finans
  • Godt etablert bank

Ulemper

  • Treig kundeservice
  • Har hatt tekniske utfordringer
  • Kort løpetid på forbrukslån

Kundeservice

Det er mange som nesten aldri tar kontakt med kundeservice, men for andre så er det utrolig viktig å ha god og lett tilgjengelig hjelp de kan dra nytte av. Når vi vurdere en kundeservice så ser vi på hvor tilgjengelig de er, hvor effektive de er, hvor imøtekommende de er og hvor kompetente de er.

Nordea er en av de mer tilgjengelig av långiverne, hvor de har åpent på kundeservice alle dager bortsett fra lørdag fra 08:00 til 21:00. På lørdager og røde dager har de noe redusert åpningstid og stenger 17:00. Dessverre har de en del å hente når det kommer til ventetider og kompetanse, da man kan få noen utfordringer dersom problemer skulle oppstå underveis i kundeforholdet.

Dersom man ønsker å kontakte de via e-post så kan det gjøres gjennom kontaktskjema på deres sider. Du kan derfra også kontakte de via chat. Med chatten kan du også få enklere hjelp dersom du allerede er logget inn i nettbanken da både du og behandler vil ha nødvendig informasjon lettere tilgjengelig. Det er også mulig å booke videosamtale med en kundebehandler eller rådgiver for visse tjenester.

Selskapsinformasjon

SelskapNordea
AdresseEssendrops gate 7, 0368 Oslo
E-postBruk kontaktskjema på deres sider
Telefonnummer(+47) 23 20 60 01

Åpningstider

Mandag08:00 – 21:00
Tirsdag08:00 – 21:00
Onsdag08:00 – 21:00
Torsdag08:00 – 21:00
Fredag08:00 – 21:00
Lørdag08:00 – 17:00
Søndag08:00 – 21:00

Pris

Når man først skal søke om lån så ønsker man gjerne at man får best mulig betingelser og da er det helt klart å undersøke med så mange långivere som mulig. For i dag er det ufattelig mange alternativer der ute så da bør man dra nytte av dette. 

Hos Nordea så kan man få ganske gode betingelser på deres lån. Hvor man ofte kan få gode renter og deres gebyrer er på et relativt vanlig nivå. Det er veldig viktig at man ser på de totale kostnadene og den effektive renten for se hvor mye lånet faktisk koster deg. For om man bare ser på den nominelle rente så kan man fort gå på en smell.

Siden det vil være vanskelig å si hvilke betingelser du vil få på forhånd anbefaler vi at du søker, for dette kan du gjøre helt uforpliktet og gratis. Da slipper du å under og du kan være forberedt på hva du kan forvente deg når du først trenger å lån penger.


Nordea krav

  • Må ha en trygg og stabil økonomi
  • Kan ikke ha betalingsanmerkninger
  • Må ha fylt 21 år (evt. medsøker må ha fylt 18 år)
  • Ha en fast bruttoinntekt på minimum 150.000 kr i året

Brukeropplevelse

En brukeropplevelse kan bli definerte ganske forskjellig fra person til person. Hvor mange generelt ikke tenker så mye over det, og dette kommer gjerne av at alt går som det skal. Noen tenker mer på prosesser i detalj, mens ender med å bli veldig bevisst på det når det dukker opp utfordringer.

Hos Nordea så er får man en stor fordel dersom man ønsker et heldekkende banktilbud, hvor de er veletablerte og kan tilby tjenester på de fleste områder. Om man trenger kunnskap eller hjelp i forhold til forvaltning av økonomi så er det mye å hente her. På den andre siden så kan man oppleve at kundeservicen ikke alltid kan hjelpe deg og de har periodevis hatt noen utfordringer med sin nettbank.

Ellers så er det meste av informasjon lett tilgjengelig på deres nettsider, men siden de tilbyr såpass bredde innenfor bank tjenester så kan det noen ganger bli mye å gå gjennom. Da kan man heldigvis enkelt ta kontakt gjennom deres chat dersom det er noe man er usikker på underveis i prosessen. Søkeprosessen for lån er også veldig enkel hvor man fyller inn ønsket lån og din informasjon i et kontaktskjema.


Behandlingstid

Trenger man penger akutt så blir behandlingstid viktig, men da blir man fort veldig avhengig av hvor stort beløp man ønsker. For normalt sett så innvilges mindre lån veldig raskt, men større lån kan i noen tilfeller ta litt lenger tid. I hovedsak trenger de bare å gjennomføre en kredittsjekk som går ganske raskt, før de eventuelt tar en vurdering. Siden alt dette går elektronisk trenger man ikke vente lenge på svar.

Dersom man ønsker refinansiering går dette normalt også ganske fort, men i visse tilfeller kan det ta noe mer tid. Hvis den eksisterende gjelden er spredt mellom flere banker kan det hende at de trenger mer tid til å innhente all den informasjonen de trenger før de innvilger lånet. Heldigvis får det meste av denne prosessen automatisk så du trenger sjeldent gjøre mye utover å fylle inn nødvendig informasjon. 

Om man søker hos flere långivere kan man oppleve å få litt forskjellig ventetid på svar. Da lønner det seg at man har litt is i magen og sørger for at man innhenter flest mulig tilbud. Dette er den beste måten å sørge for at man får de beste betingelsene på.


Ekstra fordeler

Det er ikke alle som tenker over at man ofte kan få flere fordeler når man har et kundeforhold en plass. Dette har blitt mer og mer vanlig hvor mange større selskaper ser gode muligheter for å tjene på flere områder og ender derfor med å hente kjøpe opp eller samarbeide med bedrifter som andre tjenester. Det samme gjelder også for banker.

Hos Nordea får du ikke stor bredde utover bank, men du får alle de vanlige banktjeneste under en kappe. Dette vil da si at du kan få forskjellige låntyper, du kan ha din pensjon der, du kan få kredittkort og du kan etablere forskjellige typer sparekontoer. I tillegg tilbyr de også flere tjenester innenfor finans. Her kan du få bistand med hvordan du kan håndtere dine penger og eventuelt komme i gang med investeringer. 

Gjennom samarbeidspartnere tilbyr de også forsikring som du kan kombinere med de andre tjenestene. De tilbyr også en del tilsvarende tjenester for bedrift, hvor Nordea på grunn av sin størrelse har mye ressurser til å håndtere større kunder. Gjennom deres nettsider så kan du også få en oversikt over unike kundekonsepter, som i hovedsak er tjenester som er målrettet mot visse aldersgrupper.


Konklusjon

Nordea er en bank som er godt etablert og har mange kunder over hele norden. De tilbyr lån i forskjellige størrelser og kan derfor tilfredsstille de fleste. Dette gjelder både for privat og bedrift. I tillegg kan man få et fulldekkende banktilbud med kredittkort, sparekonto og forsikring. Så om man ser etter mer så kan det lønne seg å titte innom her.

Nordea har også et høyt fokus på finanstjenester. Det vil si investering og forvaltning av økonomi. Dersom man rådgivning eller andre finansrelaterte tjenester så er det mulig at de kan hjelpe deg på dette området.

Uansett før man skal ta en avgjørelse om hvilken långiver man skal velge så er det viktig at man ser på helheten. Nå kan man også heldigvis innhente tilbud fra flere långivere på en gang med bare noen tastetrykk. Dette er den beste måten man faktisk kan sørge for at man før de beste betingelsene mulig. For her er det som regel veldig mye penger å spare.

Matchbanker > Låne penger > Långivere > Nordea anmeldelse

Siste nytt